Profiteer van 10% extra korting op je 1e online bestelling met code: PRO10
1 item toegevoegd je winkelmandje We konden het niet aan je winkelmandje toevoegen, we hebben momenteel maar 1 van dit item in stock

Als je klanten hun afspraak voor de zomermanicure reserveren, kom je waarschijnlijk een paar klanten tegen die de behandeling van hun nagels om een heel persoonlijke reden hebben vermeden: allergieën. Vele producten voor gel- en acrylnagels bevatten (meth)acrylaten, die soms allergische reacties kunnen veroorzaken, dus hun reactie is te begrijpen. Als je dan ook nog eens bedenkt dat voor nagelproducten geen patchtest nodig is zoals voor haarverf en dat er nog andere mogelijke allergenen in je nagelstudio aanwezig zijn, zoals blootstellingen aan stof en latexhandschoenen, dan is dat heel wat om over na te denken.

Om je te helpen als je bezorgd bent dat een van je klanten een allergische reactie krijgt in je nagelstudio, hebben we wat informatie verzameld over de oorzaken van mogelijke reacties en de beste manieren om ze te voorkomen.

Wat veroorzaakt de allergische reacties op de nagels van je klanten?

De oorzaak van de allergische reactie van elke klant zijn de ingrediënten van de producten die je gebruikt. Volgens een recent rapport* testten 2,4% van de mensen positief op een allergie voor tenminste één soort (meth)acrylaat. Bijna twee derde van deze mensen ontwikkelden hun allergie door 'recreatieve blootstelling' aan nagellijm en nagelverbeteraars, terwijl een derde nageltechnici waren die hun allergie ontwikkelden door de blootstelling aan het product op hun werk.

Het grootste risico op een reactie ontstaat door blootstelling aan niet-uitgeharde nagellak op de huid en door mensen die thuis gelkits gebruiken zonder de juiste veiligheidsmaatregelen. Maar het is belangrijk op te merken dat dit ook in de salons kan gebeuren.

* Test in het VK door 13 dermatologische afdelingen

Hoe weet je of een klant een allergische reactie heeft op een nagelbehandeling?

De meest voorkomende symptomen waar je op moet letten bij klanten met allergieën voor gel- en acryllak zijn onder andere:

  • Loskomende nagels
  • Rode en jeukende uitslag van de huid
  • Zwellingen
  • Ademhalingsproblemen in heel zeldzame gevallen

Let er wel op dat de huiduitslag van je klant niet altijd beperkt blijft tot het gebied rond de nagels. Irritatie kan overal optreden waar de nagels in contact zijn gekomen met de huid, zoals de oogleden, wangen, handen en hals. In de zeldzaamste gevallen kan een allergie voor nagelproducten ademhalingsproblemen veroorzaken.

Hoe kan ik allergische reacties voor mijn klanten en mezelf voorkomen?

1. Huidcontact vermijden

Een eerste stap om allergieën te voorkomen is het vermijden van huid-op-huidcontact tijdens de afspraak met je klant. Dit beperkt de mogelijke blootstelling aan irriterende stoffen. Daarom bevelen we de S-PRO-nitrilhandschoenen aan. Ze zijn een prima alternatief voor nagelstylistes en klanten die allergisch zijn voor latex. Daarbij bieden ze nog steeds alle flexibiliteit om precieze manicures uit te voeren. Denk er altijd aan je nitrilhandschoenen na elke klant weg te gooien om kruisbesmetting of verdere allergierisico's te voorkomen.

Als je nog steeds bezorgd bent dat de huid van je klant in contact komt met je gel- en acrylproducten, kun je vóór hun manicure ook vloeibare tape rond de nagel aanbrengen.

2. De juiste uitrusting gebruiken

Een goede uv-lamp gebruiken voor gellak is ook van vitaal belang om allergische reacties te voorkomen. Als je een verkeerde lamp gebruikt, kan dat betekenen dat de gellak niet goed uithardt en dat verhoogt het risico op allergieën. De ASP 36 watt uv-lamp met de ASP Signature Gel Polish is een ideale combinatie voor je nagelstudio of je freelancezaak én een goed voorbeeld om je lamp met je lak te matchen.

3. Opletten voor stof

Het stof uit de lucht en van je producten, zoals een elektrische nagelvijl, kan een probleem vormen als je klant allergieën heeft. Zorg er daarom voor dat je je tafel altijd schoon houdt en verwissel je wegwerphanddoek na elke klant. Als je extra aandacht wilt besteden aan elke manicure, overweeg dan een afzuigventilator te kopen die je naast je nagelstation plaatst. Afzuigventilatoren zijn ontworpen om het stof op en rond je werkgebied op te vangen.

4. De inhibitielaag op de gellak correct verwijderen

Als je de inhibitielaag op de gellak van je klant laat zitten, kan dat overmatige blootstelling aan niet-uitgeharde lak veroorzaken en tot mogelijke allergische reacties leiden. Volg de volgende stappen bij het verwijderen van deze plaklaag:

  1. Begin met de kleinste vinger en gebruik voorzichtig een nageldoekje van de nagelriem tot de vrije rand. Zo voorkom je dat de vloeibare en opgeloste niet-uitgeharde gel op de huid van de klant terechtkomt.
  2. Herhaal stap één op de overige vingers van die hand, weer van de kleinste naar de grootste.
  3. Gebruik een schoon watje om de andere hand af te vegen en herhaal stappen een en twee.

Shop nagelproducten die voorkomen dat je klanten een allergische reactie krijgen

Wat moet ik doen als ik denk dat mijn klant een allergie heeft of ikzelf een allergie heb?

Als je vermoedt dat jij een reactie hebt of je klant een reactie op hun manicure heeft, verwijder dan onmiddellijk het product en breng een geurvrije, hypoallergene vochtinbrengende crème aan om de handen te reinigen en verdere irritatie te voorkomen.

We raden dan aan een dermatoloog te bezoeken. Die kan precies bepalen op welk(e) ingrediënt(en) in de gel- of acrylproducten jij of je klant reageert. Ze kunnen je ook een crème voorschrijven om eventuele huidontstekingen te behandelen.

<

Wat zijn de alternatieven als je allergisch bent voor gel of acryl?

Het ontwikkelen van een allergie voor een ingrediënt dat in nagelbehandelingen wordt gebruikt, betekent niet dat je klant moet afzien van een bezoek aan je nagelstudio, of dat jij je baan als nagelstylist(e) moet opzeggen. Het beste advies is om alle producten en behandelingen te vermijden die het ingrediënt bevatten waarvoor je volgens je dermatoloog allergisch bent.

Shop alles voor de manicure van je klant bij Pro-Duo en volg onze blog Inspiraties voor meer advies en tips over de nieuwste trends.